PR

Met PR (Public Relations) onderhoud je de relatie tussen je merk en het publiek, in de breedste zin. Waar je bij marketing uitdraagt hoe goed jouw product is, zorgt PR ervoor dat anderen vertellen hoe goed jouw product is.

Als PR-consultant ben je de link tussen een merk en de media. Door middel van persberichten, productmailingen, persevenementen en social media zorg je dat je on top of mind blijft bij de editors, journalisten, influencers, content creators en de doelgroep.

Influencer Marketing

Merkbekendheid kun je vergroten via influencer marketing: Influencer Generated Content. Bij influencer marketing hebben onderstaande punten effect op de campagne:

  • De influencer (en zijn/haar volgers) moet een goede match zijn met het merk.
  • Storytelling: in plaats van product-gestuurde campagnes laat je de influencer het merkverhaal op een authentieke manier vertellen.
  • Een goede campagne bevat een mix van grote, bekende influencers (hero en macro) en kleinere influencers die een grote impact op hun volgers hebben (micro).

Events

Waarom organiseer je een persevent als de print en online media al op de hoogte zijn van jouw product middels persberichten en productmailingen? Een event versterkt de relatie met de pers. Door een beleving neer te zetten, krijgt men een bepaald gevoel bij het merk. Daarbij is het goed voor de pers om de personen achter het merk te leren kennen (interviewmogelijkheden).

Social Media Management

Social media platformen worden ingezet om een merk te promoten. Echter ontbreekt het veel bedrijven aan tijd en kennis om dit op te starten en/of bij te houden. En dit terwijl de doelgroep juist actief is op een of meerdere van deze platformen. Middels een social strategie en contentkalender wordt er maandelijks content voorzien en gepubliceerd. Daarbij worden vragen van volgers actief beantwoord.

Webinars

Wegens de huidige coronasituatie worden veel events vooruitgeschoven of zelfs gecanceld. Echter, men kan ook de switch naar online maken: een webinar event. Tijdens de webinar krijgt de pers en online media alle informatie te horen (vaak middels een korte, krachtige presentatie) zoals dit ook op het event gedaan zou zijn.

Voordelen:

  • Er kunnen meer mensen deelnemen (op een event ben je vaak gebonden aan een maximum aantal personen)
  • Het is goedkoper dan het opzetten van een fysiek event